|
Post by Kiaran on Oct 21, 2022 20:32:10 GMT 2
CALENDULA D'ROYAL
✧ Royal hanoverian cream- ori
✧ Jalostus- ja kilpailukäytössä
✧ Vuokraaja
|
|
|
|
|
Post by Daniel Helanto on Nov 10, 2022 22:58:05 GMT 2
Ei niin tylsäksi käyvä tutustuminen. Calle on minulle nimetty 3-vuotias komea oripoika, joka on jo varsapihatossa osoittanut erittäin suurta ”oman tilan” tuntemista ja aiheuttanut useat sydän kohtaukset aamuruokkijalle, sekä mahdollisen kuulovaurion kaikille samassa rakennuksissa eläville. Tämän orin Kiaran ja Luciano olivat uskoneet minulle ja luvanneet että siinä on vähän enemmän haastetta kuin ”rento-Lurkissa”. Menin hakemaan oria kapsonin ja liinan kanssa, sillä en ollut yhtään varma, kuinka se reagoi minuun. Tarkoitus olisi vain tutustua ja vähän käydä, vaikka pihatossa läpi perus maasta käsin käskyjä. Orilla ei ole koskaan ollut kapsonia aikaisemmin, mutta kuulemma riimussa tottelee kohtalaisen hyvin. Tarkoitus olisi siis pyöriä pihaton alueella, sillä hiekka tarha ei ole vielä jäässä, joten sen saa suljettua niin ettei toiset varsat tule välttämättä mukaan, mutta kaverit ovat silti lähellä. Tai tällainen suunnitelma minulla oli, kun täytin Lurkin kaapilla taskujani heppa namilla ja vedin hyvin pitävät hanskat käteen. Olin saanut Kiaranilta lainaan kunnon kapsonin, jolla olin harjoitellut Lurkin kanssa ja sitä samaa oli tarkoitus käyttää myös Callella. Päätin varmuuden vuoksi puhdista kapsonin ennen kuin puen sen toiselle hevoselle en haluaisi itsekään naamalleni toisten hikistä paitaa tms. Callen tunnistaminen ei ollut vaikeaa se on se, joka juoksi huutaen sisään, kun avasin hallin oven. Ja siis kyllä olen kuullut äänekkäitä hevosia, mutta tämä oli jotain hyvin tajunnan räjäyttävää. Huomasin myös nopeasti, ettei kypärän päähän jättäminen ollut ihan turha ajatus. Calle hyöri hieman hermostuneena pihaton makuuhallissa ja ajoi muita ulos hallista. Seurasin hetken orin toimia ja päätin puuttua moiseen käytökseen. Astuin pihaton puolelle ryhdikkäästi ja hyvin itse tietoisesti kapsoni sekä pitkä paksu naru oikeassa kädessä ja kouluraippa vasemmassa. Käsiä nostamalla ajoin orin ulos hallista ja jäin seurustelemaan toisen ori varsan kanssa kirjava nuori ori oli kokonsakin puolesta hieman reppana Callea vastaan. Tänne täytyisi saada joku ”setä valvomaan”, että nuoret orit pysyvät kurissa ja herran nuhteessa. Täytyy jutella Kiaranille olisiko mahdoton ajatus eläkeläisruunasta orivarsojen sekaan. Mielellään aika isosta ruunasta, nyt kun mietin Callea. Pidin makuu hallin itselläni ja kutsuin muita oreja vuorotellen käymään hallissa ja silittelin niitä sekä tarjosin herkkuja. Jätin Callen tarkoituksella viimeiseksi, vaikka se luuli olevansa nokkimisjärjestyksessä ensimmäisenä. Tämä selvästi ärsytti oria ja yritti vuorollaan matshoilla makuuhallissa, mutta aina kun se alkoi käyttäytyä huonosti, kielsin ja ajoin sen ulos. Hieman siis rajummalla rakkaudella liikeelle, mutta pääsin jo pehmentämään kehonkieltäni, sillä Calle jäi odottamaan hallin suulle lupaa ja palkkasin sen heti äänellä sekä nameilla. Emme siis hirveästi edistyneet muuta kuin siinä että makuu halli on minun, jos niin haluan ja sain kyllä sovitettua orille kapsonia ja tein muutamat ympyrän pyörittelyt käynnissä hallissa sisällä. Calle tuntuu kuitenkin kuuntelevan hyvin kehonkieltä ja haluaa tehdä töitä, mutta sisäinen mies on liian vahva ulkokuoreensa. Hivelin orin läpi tarkastaen, ettei sillä ole ”kutiavia” kohtia tai ettei se ole erityisen herkkä jonkin paikan kosketukseen.
|
|
|
Post by Kiaran on Feb 20, 2023 11:19:32 GMT 2
Callen eskari (560 sanaa), kirjoittanut omistaja (VRL-13369)
Kiaranin käden ollesss kipsissä hän keskittyi nyt hevosten valmentamiseen, etenkin nuorten hevosten. Täksi päiväksi hän otti Danielin ja Callen vahtivan silmän alle. Tuhkanvärinen ori käyttäytyi käytävällä asiallisesti, vaikka ilmaisi mielipiteet nopeasti ja isosti. Korvat luimussa nuori ori koitti nappasta Danielia hihasta, kun karvasatula asettui selkään väärässä kulmassa hieman vinoon. "Ei hätää korjataan", Daniel rauhoitteli oria ja tänään ei ollut tarkoitus kuin tottuttaa ori satulaan sekä paineeseen. Calle oli viisivuotias pian kuuden vanha, että vähitellen voidaan selkään nousua harjoitella. Kiaranills ei ollut kiire nuorten hevosten treenaamisessa siinä mielessä, että selkään pitäisi nousta heti neljävuotiaana. He kerkiävät treenata maastakäsin paljon ja opettaa hevoselle perusasiat ennen selkään nousua. "Varmaan karvat rypyssä satulan alla", Kiaran yritti epätoivoisesti suoristaa huopaa, mutta Calle huiski hännällä levottomasti. "Odotas", Daniel sanoi ja korjasi satulan. Kapsonin ori antoi pukea päähän, mutta renkaiden kilinästä ori ei tuntunut tykkäävän. Tämä on hyvä huomioida, kun totutetaan kuolaimeen. "Mennäänkö maneesiin?", Daniel kysyi ja puki hanskat käteen. Ulkona oli jäätävän kylmä ja entistä enemmän lunta, kun viime yönä myrsky oli löytänyt tiensä kartanolle. "Mennään vaan", Kiaran totesi ja lähti edelle kohti maneesia. Calle käveli reippaasti ja korvat hörössä Danielin rinnalla, eikä yrittänyt loikkia omille teille.
Maneesi oli tyhjänä js alkuun Daniel sai taluttaa Callea käynnissä ympäri maneesia. "Tee siirtymisiä, että pysähtyy kuin pysähdyt ja kääntyy mukana kun käännyt. Ei tarttee vain suoraa mennä", Kiaran neuvoi ja Daniel teki työtä käskettyä. Calle oli alkuun malttamaton pysähtymään, että Danielin pysähtyessä Calle pysähtyi kauas tai alkoi pyörimään miehen ympärillä ja pysähtyi hetken kuluttua. "Ääntä voi hyödyntää ja muista raippamerkki, jos meinaa kiilata ohi", Kiaran neuvoi ja vie Danielille kourallisen porkkananappeja. Palkitseminen onnistuneesta tehtävästä toi tehtävään erilaista iloa. "Hyvä. Voit pysähtyessä nojata satulaan ja laittaa jalustimille painoa, mutta älä hyppää kyytiin. Palkitse, kun malttaa olla paikoillaan ja hyväksyy painon", Kiaran jatkoi ja Daniel jatkoi käynti-pysähdys-nojaminen komboa. Alkuun Calle ihmetteli mitä ollaan tekemässä, mutta porkkanaa saadessa ei välittänyt miehen nojailuista tai painosta jalustimilla. "Hienoa. Jatka samaa ja sitten kun tuntuu kokeillaan jakkaralla", Kiaran totesi ja Daniel teki toistoja tehden serpentiiniä sekä voltteja ympäri maneesia. Calle liikkui rennosti eteen-alas ja schwung oli kohdillaan. Calle ei kirrannut mistään, vaan liikkui rennosti eteenpäin reippaalla askelluksella. Jos ori meinasi mennä liian syvään muotoon turpa rullalla ryntäisiin, Daniel muistutti raipalla pohjemerkin kohdalle, että eteenpäin kiitos.
Daniel pysähtyi Kiaranin luokse ja kehui oria. Calle näytti vähän tympääntyneeltä, että nyt olisi tauon paikka. "Anna sen juosta vapaana, kokeillaan sitten jakkaran kanssa", Kiaran totesi ja Danielin avatessa ohjien klipsin Calle pinkaisi täyteen laukkaan toiseen päähän. Ori piti sellaista korkeaa, mutta matalaa ääntä, että korvatulpat olisivat olleet kohdallaan. Calle ravasi isosti ja näytti luonnostaan lähes täydellistä lisättyä ravia, sellaista mitä voisi tuskin selästä käsin pyytää tekemään. "Oho oho mikä liike", Daniel tokaisi, mutta Kiaran tuskin kuuli mitään kaiken öyhötyksen seasta. Calle innostui esittämään täyttää kiitolaukkaa ja jopa koottua laukkaan. Calle innostui aivan liiaksi ja ponkaisi voimakkaasti ilmaan, että kavioiden takaosat näkyivät. "Harvoin kuusivuotias osaa lähes täydellisen ja tasapainoisen ballotaden", Kiaran totesi hämmentyneenä ja Daniel seurasi silmät kiiluen äänekkään orin myllytystä. Calle jatkoi loikkimista ja vaikka alkutilanteen jälkeen lähtöpiste ei ollut tasapainoinen, ponkaisi ori itsensä levaden kaltaisesta liikkeestä suoraan ylöspäin, että kaviot kimalsi kristallikruunujen loisteessa. Maahan ori laskeutui tasajaloin levaden kautta, että voidaan puhua ballotadesta eikä sirkustempusta. "Noni Daniel siitä kyytiin vain", Kiaran virnisti ja Daniel puhdisti päätään. Hän harkitsi uudelleen, että ehkä seuraavalla kerralla. Sitten kun kaikki ylimääräiset energiat on purettu pois, vielä ei loppua näkynyt.
|
|
|
Post by Daniel Helanto on Mar 25, 2023 14:42:09 GMT 2
20.2.2023 Kiaran valmentaa Täytyy myöntää, että vaikka on ikävää, kun pomolla on käsipaketissa, niin on siitä ollut meille kaikille aivan valtavasti hyötyä. Etenkin nuorten hevosten kanssa on päästy etenemään huomattavasti. On myönnettävä, että Callen kanssa olin jo aivan jumissa. En keksinyt mitään järkevää ja mielekästä tekemistä orille. Ennen pahinta talvea olimme lenkkeilleetkin yhdessä. Itseasiassa ori toimi maasta käsin ja etenkin takaa-ajaen parhaiten maastossa. Siis kyllä olin ohjasajanut ja maasta käsin työskennellyt orin kanssa vuoristomaisemissa ja kävimme jopa kylällä. Katselemassa maisemia, myös ihan perinteisesti taluttaen lenkkeilimme ja loimme yhteisymmärrystä. Ainut mistä en ole vielä päässyt eroon on ajoittainen hihan napsinta ja narun pureminen, mutta muuten ori kulkee nätisti eikä höntsäile tai tarvitse pelätä sen tulevan niskaan. Se ei myöskään välitä siitä, kuinka lähellä tai kaukana sen pepusta olen. Maneesissa olemme pystyneet jopa tekemään sivulta töitä kaulanarulla, mikä on huippu saavutus oikeastaan Calle tekee paremmin kuin Lurkki väistöt ja pikkuympyrät. Mutta tosiaan tänään Kiaran ilmoitti ottavansa nuoret kerrallaan maneesiin silmänsä alle. Me pääsimme juuri siihen aikaan, kun maneesissa ei ollut vielä muita ja sen vuoksi orikin sai olla vapaana hetken. Periaatteessa teimme samoja harjoitteita kuin aikaisemmin, tosin minulla on ollut vain silat ja huopa ”satulana” ja mahdollisia sivuohjia varten. Silti se, kun joku seuraa tekemisiäsi saa omankin mielen skarpimmaksi. Toki Callesta oli aistittavana jo pientä kyllästymistä, vaikka laitoinkin ensimmäistä kertaa painoa satulalle. Toisaalta ori on jokseenkin motivoitavissa ruokapalkalla ja erityisesti niska/kaula rapsutuksilla. Toistoja tehtiin molempiin suuntiin ja molemmilta puolilta, vaikka pää sääntöisesti noustaankin vasemmalta, mutta koskaan ei tiedä. Itse järkytin yksipäivä ”kokenutta” oriani Lurkkia nousemalla oikealta ja ori meinasi istua järkytyksestä, se muistutti minua taas siitä, kuinka yksipuolisesti olen tehnyt asioita. Calle sai hetken riehua vapaana ja Kiaran sai näytteet varmaan ensimmäistä kertaa, kun ori liikkuu vapaasti ja ennen kaikkiaan huutaa vapaasti. ”Tämän takia käytän aika usein vastamelukuulokkeita, kun treenaan tai etenkin kun päästän sen irti. Aika huumaavaa vai mitä”, naurahdin miehelle katsomoon samalla pidellen korviani. En ole varma kuuliko hän, mutta minä kuulin kyllä ikävästi varsinaisen rodeo potkun jälkeen, että reippaasti vain kyytiin. Eikä yhtään lohduttanut sanat sehän näyttää hyvin tasapainoiselta. Odotan kyllä tavallaan orin selkään nousua innolla, mutta tavallaan myös kauhulla. Haluan vielä varmistaa muutaman asian kuten pysähdys käskyn ehdottoman kuuntelemisen, ennen kuin suostun tuon orin kyytiin kiipeämään. Loppuun kun ori oli saanut hieman päästellä höyryjä testattiin vielä malttaako se keskittyä, mutta ei tehty kauaan, sillä ori oli aivan hikinen ja se täytyisi pestä sekä kuivattaa huolella ennen pihattoon viemistä.
|
|